Thursday, July 5, 2012

.: Perlu ke Pressure Cooker Noxxa tu?

Ada orang datang promote Pressure Cooker Amway kat ofis. Periuk ni digelar periuk ajaib. memang ler ajaib sebab dia kan pressure cooker. harganya, cuma RM150 empat kali bayar.... bukan RM150 bahagi 4. Tapi kali 4. Harga dia RM600 ler jadinye.

Saya agak goyah juga iman untuk memilikinya. Tapi seperti biasa, saya amat mementingkan rupa dan penampilan, bukan setakat orang, tetapi juga periuk.

Periuk ni walaupun bagus dan mantap, elok perangainya, namun, rupa dia agak made-in-china gituh. Jenama Noxxa, ntah dari mana tak pernah pula saya dengar seumur saya ni.

Jadi, cuba le awak google rupa dia. Bagi saya, Noxxa ni tak cantik ler, walaupun jauh lebih cantik dari periuk-periuk yang ada kat rumah.

maka, saya dalam dilema. kalau dibandingkan dengan harga pasaran, memang dah cukup murah dah. buleh masak macam-macam...huuuuiiii..pendek kata, dapat la saya memasak dengan bergaya.

hmm...tapi saya rasa saya nak gi kedai letrik Lee Hin le kejap rehat tengahari nanti. nak gi tengok kat kedai, kalu ada yg rupa lagi hensem, saya nak sambar satu. Buat masak rendang dengan sup tulang raya nanti.

Baru saya sedar, saya ni memilih rupa bukan setakat laki ajer, rupa paras periuk belanga pun buleh jadi satu masalah. Mungkin bila saya dah guna Noxxa tu berkali-kali, sehingga kebaikannya mengatasi rupa, baru saya dapat tenang kot?? Ke cemana bang oii??

Tapi kan, semalam saya buat experimen. Saya balik rumah dari kerja. Saya masak nasi dulu. Dah nasi tu saya tekan ON, saya pun mula kupas bawang, blender apa patut, basuh-basuh segala pinggan mangkuk periuk dalam sink (nampak sangat pai tadi minum air tak sempat basuh cawan), lalu saya pun mula buat preparation nak masak ayam perap bakar. (huh, nama...macam sedap...padahal ayam bakor aje....cuma letak bahan-bahan mcm nak BBQ aje...).

Ayam pun selamat dibakar dalam periuk tanpa tekanan.... ayam pun masak. Tengok-tengok, nasi masih lagi dalam mode Rice Cooking..belum jadi Keep Warm pun! Tadaaaa.....

Apa maknanya???

Maknanya, saya tak perlukan pressure cooker pun untuk masak setakat ayam 4 ketul tu hah. Kalu ayam masak cepat, tapi nasi tak masak lagi, bukan boleh makan lagi pun.

Jadi, Pressure Cooker buleh KIV. kecuali saya mengigau Noxxa untuk bermalam-malam berturut. Buleh???

34 comments:

  1. salam kenal cik puan.. tak perlu yee bende ni?? saya sedang dlm delima jugak nk beli.. katernye masak-memasak cpt sgt.. hermm... confuse sekejap ni..

    ReplyDelete
  2. saya ada periuk ni nak letgo..xpernah guna lagi..murah2 je nk jual.klu berminat email sy ctnorainmdrodzi@yahoo.com.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perihk noxxa you ada lagi tak

      Delete
  3. Emm..ok la juga kalau ada..masak dodol xsampai 1 jam..masak nasi 5 minit ja..

    ReplyDelete
  4. Yep..ade periuk noxxa ni mmg sgt mbantu dan bagus..sbb msk nsi pn hanya 7min...so,klu pagi2 tu nk buat srpn nsi grg,bgn 6.45 pn xperlu risau la..sbb msk nsi pn bru 7min..xkira la nsi tu byk mne skali pn,ms nye tetap dgn hanya 7minit....n yg pkg best,buat nsi dagang pn dgn hnya bbrp minit je..so,xde alasan utk nk bw bekal,xmpt nk msk ke hape..n klu blk kje pnt2 pn,xperlu risau da...nak mskkn sup tulang or daging pn cpt empuk n aym kg pn sm..just set ms 15-20 min..pastu xpyh da nk pantau2 sgt..tggu jek piuk tu bunyi utk kua2 wap dia...

    Klu tleka memasak pn,tlpe nk msk nsi,da xkisah..sbb klu msk pas lauk da siap pn,nk tggu nsimsk hnya 7minit bandingkan piuk nsi biasa yg lm nk tggu msk..hihi..

    ReplyDelete
  5. saya setuju dn Haris Nia..hehehe.baru je beli smalam.baru try 2 resepi..memang best dan berbaloi-baloi

    ReplyDelete
  6. mahal macam mana pun kalau tak guna memang tak berbaloi....byk resepi utk noxxa ni.cuba la..kalau nak, email saya mazliyanimasroh@gmail.com
    memang puas hati

    ReplyDelete
  7. sy pun dh ade periuk ni.. mmg cepat, masak nasi arab pun sekjap je, 10mint dh siap..walaweh..berbaloi..
    sy dh jadi ahli pun, nk order ngn saya pun boleh..murah2 je,sy boleh bg bawah dr 6oo!
    contact sy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hartini,
      Boleh email saya harganya azieshoppe@hotmail.com ya

      Delete
    2. tu le...camane nak contact hartini

      Delete
  8. Hi, salam kenal.

    Saya dah lama guna periuk ni. Bukan untuk masak nasi shj sbb nasi boleh masak dlm periuk biasa tp yang lebih penting kegunaannya untuk memasak dgn lebih cepat dan menjimatkan masa. Saya selalu guna untuk masak makanan yg mengambil masa yang lama berjam2 kalau guna cara biasa. Dgn noxxa semua tu x jd masalah. Saya selalu masak rendang daging, ayam pencen, stew tulang, nasi impit dan boleh kukus kek buah lagi. Yg terbaru boleh buat dodol homemade. Interesting sgt!. yg penting jimat masa org yg bekerja mcm saya. Memang berbaloi kalau kita tahu caranya. Nak tahu caranya email saya : myrossi_ita@yahoo.com.my. Sharing is caring.

    ReplyDelete
  9. Balik kg baru2 ni kkk ipar seakan xpercaya masak ketupat nasi cuma 30mnt xperlu jaga api, air cukup ke x... Tgk2 dh masak dgn cantik.dia pun menggelupur nk beli tp takut minta duit laki sbb dia xkerja. Msak bihun goreng xperlu rendam... Tup2 6mnt dh masak 2bungkus. Karanya bila masa memasak? Xde bunyi kongkang kongkeng pun

    ReplyDelete
  10. Saya dah guna periuk ni. Mmg puas hati, cepat, jimat masa , tenaga dan wang. Bak kata ipar saya, cepat dimasak, sedap dimakan. All in one. Nak goreng, bakar, masa nasi (segala macam nasi), sup dan macam-macam lagi..



    Berminat utk dapatkan periuk ini.. Contact saya: Mashitah 0194766571. Penghantaran percuma seluruh negara..

    ReplyDelete
  11. Pandangan yang baik Puan! Orang rumah saya pun dah mula cerita pasal periuk ni, dah baca pandangan puan, rasa lega... Saya cuba google pasal periuk ni, rupanya ada pelbagai jenama kat Malaysia yang harganya lebih murah dan jauh lebih "hensem" daripada Noxxa ni... Elba, Philips, Sugawa (Jepun) dll...

    ReplyDelete
  12. Salam.Periuk ajaib noxxa sy dah lama kat rumah.Sayangnya sy hanya guna utk madsk tulang.Yang lain masak mcm biasa.Ini mungkin sy beli dr orang yg x ceritakan keajaiban periuk ini.Bila sy berjumpa dgn seseorang barulah sy tahu ttg keistimewaan periuk noxxa.Memang menjimatkan masa saya spt goreng bihun dgn masa 8 minit,nasi goreng yg hantar bermula dgn masukan beras tekan pressure high 8 minit pas tukar stir fry uth mengoreng,bubur kacang 8 minit dah blh terus mskan dan mcm2 lg.Wajib ada di dapur seorg suri rumah.

    ReplyDelete
  13. Periuk ni mmg best.klu ada inner pot extra lg best.dah siap msk lauk tukar inner msk nasi lps tu tukar inner lg msk yg lain plak.tapi masalahnya inner nya xde dlm kedai...anybody kat luar tu ada info...akak nak bli inner pot tambahan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada jual di amway...harga dlm Rm60-70...cuba tanya...

      Delete
    2. Inner pot rm59 sahaja, tambah rm10 untuk penghantaran. Boleh order dari saya juga. Getah penutup pun ada jual. Boleh hububgi saya 0129060076

      Delete
  14. …BUKU RESEPI KHUSUS UNTUK PENGGUNA PERIUK TEKANAN NOXXA….
    Assalamualaikum..salam sejahtera...sekiranya anda berminat untuk memiliki koleksi resepi periuk noxxa ...boleh dapatkan daripada saya..

    -Mengandungi 41 resepi...dengan harga patut....
    - NASI ARAB
    -NASI GORENG DAGING
    -NASI GORENG CINA
    -NASI DAGANG
    -NASI TOMATO
    -PULUT KUNING
    -PULUT LEMAK
    -WAJIK
    -NASI LEMAK ISTIMEWA
    -NASI MASAM MANIS
    -PULUT KELAPA
    -AYAM PANGGANG
    -AYAM PANGGANG ALA TOM YAM
    -DAGING PANGGANG NANAS
    -SARDIN
    -IKAN KUKUS ULAMAN
    -DAGING MASAK HITAM
    -DAGING JINTAN
    -IKAN KUKUS MASAM MANIS
    -STEW TULANG
    -LEMAK CILI API AYAM DENGAN REBUNG
    -KARI KUNING IKAN
    -GULAI MINANG NANGKA
    -AYAM MASAK BEREMPAH
    -DODOL
    -DODOL PANDAN
    -BINGKA JAGUNG
    -APAM PISANG KUKUS
    -KOLEH JAGUNG BAKAR
    -KASWI LAPIS
    -PUDING ROTI BERCOKLAT
    -KEK PANDAN
    -KEK NANAS
    -KEK COKLAT
    -KEK OREN
    -KEK GULA HANGUS
    -SPAGHETTI GORENG
    -BIHUN GORENG KAMPUNG
    -MI GORENG ALA KAMPUNG
    -KUIHTIAW GORENG
    -MI SANGGUL GORENG
    -BIHUN GORENG PUTIH

    PM/call/sms/watsapp sy untuk harga...tima kasih...

    Jika berminat boleh hubungi Riz Mohd 0172297107...whatsapp 0197745184...

    layari...https://www.facebook.com/profile.php?id=100003077907008

    ReplyDelete
  15. Salam

    Saya setuju dgn pandangan En.私は、ジョーです yg di luar sana lebih byk pilihan dgn fungsi yg sama mcm Noxxa.Lebih cantik,kapasiti lebih besar,branded dan lebih murah.Contohnya Philips model Computerized electric pressure cooker HD2139/60 hanya RM 399 siap 2 thn warranty...Noxxa mahal mungkin dia dah masuk MLM sistem...klo nak tgk di Lazada ada 13 model pressure cooker sama mcm Noxxa function...

    ReplyDelete
  16. Macam mana cara nk dapat 4x bayar. Nk la produk ni?

    ReplyDelete
  17. Leh kal sy 0137161126..ade free gift lg....

    ReplyDelete
  18. Produk yg lebih branded & hensem byk di pasaran dr brand ni...

    ReplyDelete
  19. noxxa selamat diguna... Guna dulu sebelum comment..

    ReplyDelete
  20. Saya antara pengguna setia periuk ajaib ni...sgt membantu utk saya sbgi ibu yg bekerjaya..ada anak 3..periuk ini x sesuai utk mereka yg ada byk masa utk memasak...tanpa kejar2 masa...tapi bagi saya..berbaloi sy beli..pakai smpi nk hilang dah dia punya huruf..haha..

    ReplyDelete
  21. Tgh konfius either nk beli periuk Noxxa atau Phillip yg jauh lebih murah... huhu.

    ReplyDelete
  22. buat bandingan dgn betul.. durian dgn durian.. epal dgn epal... bila nk beli durian banding la pulak D24 dgn D24.. musang king dgn musang king.. baru puas hati.. Noxxa vs Phillip.. kalau nk murah ambik Phillip.. kalau nak jiwa tenang.. pilih Noxxa... saya dah lama simpan periuk nasi Panasonic.. tomyam 15minit.. sup tulang 30minit.. nasi Arab 10minit.. dan byk lagi.. dan saya lelaki.!

    ReplyDelete
  23. wpon design noxxa tak cantik brbanding jnma lain di pasaran ,tp sy yakin dgn ketahanan elektronik noxxa.....sbb kdg2 jnma yg dijual oleh company bsar mcm amway,kualiti dijamin berbnding produk yg dijual scara open market...contoh tuan2 beli kereta proton,dpt speaker brand blaupunk....padahal di kedai aksesori speaker blaupunk pon ada dan lebih murah...tp kualiti speaker yg dah sedia ada dlm kereta lbih baik dpd yg dijual di kedai aksesori atau opne market....contoh minyak ELF pon Ada dijual di luar,tp ELF AMWAY dgn ELF LUAR (open market) berbza dari segi kualiti ...ELF AMWAY lebih baik berbanding ELF LUAR...so, mcm periuk noxxa ,sy lebih yakin dgn kualiti noxxa amway brbanding periuk yang dijual di luar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya boleh bg harga member klu nak main kutu noxxa..emel saya azzean79@gmail.com

      Delete
  24. Boleh emel saya klu nk harga member noxxa..azzean79@gmail.con

    ReplyDelete