Friday, July 20, 2012

.: Akhirnya ia milikku

Setelah berkira-kira dan berdilema sama ada perlu beli atau tidak Periuk Noxxa Pressure Cooker tu, dengan satu ayat saja yg keluar dari mulut ummy saya, saya terus tak fikir panjang dah.

Ummy saya datang ke rumah saya di Behrang ni, membawa berkilo-kilo daging segar...persediaan kami nak puasa katanya. Ummy saya memang macam tu. kalau datang rumah saya, dia akan bawa beras siam satu guni besar setinggi maryam tu, dengan daging, kadang-kadang tulang...begitulah...

Masa kami sedang memotong-motong daging dan berteka teki nak masak apa daging tu, terkeluar dari mulut beliau," kalau ada pressure cooker nih, tentu cepat kita dapat masak singgang daging ni."

Eh, macam mana ummy buleh tahu saya sedang dalam dilema Noxxa tu? Makanya, hari tu jugak teka teki dan segala persoalan terjawab. Bukan setakat satu saya order, tapi dua. Satu untuk saya, satu untuk ummy saya..... heh heh heh....

Jadi, dah macam-macam resipi saya cuba dengan periuk ni. Terbaru, semalam saya masak bubur kacang hijau...empuk dalam 8 minit ajer....dah empuk, saya masuk santan...semuanya dalam 15 minit lebih kurang...  Suami saya pun sibuk jugak nak mencuba. Beliau telah masak sup ayam yg sangat sedap dan lembut, potato yg sangat lembut ...sangat empuk...hanya dalam masa 15 minit!


1 comment:

  1. sy ada noxxa pressure cooker nk letgo..murah2 ja..sebab jarang guna sgt..berminat email sy ctnorainmdrodzi@yahoo.com.my

    ReplyDelete