Friday, June 22, 2012

.: Corat coret kehidupan

Minggu lepas minggu anniversary saya. Saya taknak kongsikan minggu saya tersebut, kerana di satu sisi lain di dunia ini, ada sahabat saya yg masih baru kehilangan insan tercinta, tersayang, terpaling berjasa... Saya tak dapat nak selami rasanya, kerana saya tidak pernah, belum lagi diuji sebegitu. Bila dia diuji dengan ujian ini (kematian), saya terfikir pula, mungkinkah dia lebih tabah dari saya?

Saya tak tahu mana saya dapat idea, di mana, saya akan sentiasa mengaitkan ujian dan dugaan hidup dengan tahap ketabahan seseorang. Mungkin setelah saya dapat tahu sepotong ayat yg mengatakan Tuhan tidak menguji kita di luar kemampuan kita.

Jadi, semenjak itu, saya lebih menghormati orang-orang yg ujian mereka lebih besar dari apa yg pernah saya alami, tetapi mereka melalui hidup macam saya jugak, malah lebih baik.

Saya tak ingin bayangkan bagaimana saya akan berdepan ujian sebagaimana mereka berjaya melaluinya. Ternyata dan terbukti, saya tak sekuat mereka. (saya harap sampai bila-bila pun saya tak kuat, agar Tuhan tak uji saya sebegitu...buleh tak mintak macam ni?)

Dulu, saya pernah mintak dengan Tuhan, biarlah saya yg mati dulu dari orang-orang yg saya sayang. Betapa selfish tak permintaan tu? Kalau mati dulu, maka saya tak akan rasa kesedihan ditinggalkan. Saya tak ingin bayangkan pun.


No comments:

Post a Comment