Tuesday, April 10, 2012

.: Jiran kuarters saya...

Bila baca blog kak Janna pasal jiran, menarik juga nak tulis pasal jiran.

Dah setahun lebih pindah sini, di blok S2... saya tahu keliling aras saya ni ada 4 rumah. Dan atas saya ada 4 buah rumah lagi. Bawah saya ada 4 x 3 rumah lagi.

Tapi, saya cuma kenal jiran depan rumah saya je.. haa...

Kenal maksud saya ni ialah, kenal nama dan ada no phone dia dan kami saling tegur menegur, bagi makan kucing yg menumpang depan laman rumah sama-sama.. (sekali je punn).. dan kami saling bertukar makanan pun pernah le 2-3 kali..hehe.

Jiran-jiran lain???

Jiran-jiran lain kami saling bertukar-tukar senyuman, ada juga tegur-tegur...

Kebetulan pula cikgu tadika wafiy pun duk rumah bawah rumah saya, haa yg tu memang selalu sangat la bertegur-teguran. Saya juga ada pergi ke rumah jiran-jiran saya... ada la sekali kat umah staff yang isteri dia baru bersalin tu sekali, rumah yang buat birthday party tu sekali, rumah cikgu tadika wafiy pun pernah juga sekali dua. yang lain-lain tu agak payah juga..harap selisih kat tangga je lah.

Suasana kejiranan di kuarters sini lebih kurang sama je dengan kat Sabah, di mana kebanyakan mengamalkan konsep dasar tutup pintu gitu... sebab kalu buka pintu, nanti kucing masuk. Ada juga yang mengamalkan dasar buka pintu, terutamanya yang ada anak sekolah tadika ke atas, di mana anak-anak mereka bermain dilaman koridor... wafiy pun nampaknya mula berjinak-jinak untuk mengamalkan dasar buka pintu. Terpaksa pula saya pakai menutup aurat sepenuhnya agar tidak dijeling mata-mata yang memandang ketika nak naik turun tangga... (tangga kuarters direct nampak depan pintu rumah).

Tiba-tiba, saya rasa rindu pada jiran lama saya si Alin, Nasya dan papanya... saya juga rindu pada mini garden saya dulu. Saya rindu nak lepak atas kerusi kayu depan blok, sambil mengumpat berbincang isu-isu semasa.

3 comments:

  1. Amboi..part mengumpat tu I LIKE!!...heheh..kelas kau Senah..hehehe...selalu ke JKE x sempat nak jumpe Farah. Jumpa cik abangnye saja..keke

    ReplyDelete
  2. ahahah... ko memang fend... ala, ngumpat ringan aje.. (ade ke gitu?)

    ReplyDelete