Wednesday, June 8, 2011

.: Jangan merungut...

Berjam-jam lamanya bermusafir... Maryam yang lena di ribaan menambahkan lagi rasa rengsa dan kurang selesa berkereta. Nak angkat letak kat belakang takut dia tersedar. Tahu saja lah, kalu Maryam sedar, macam-macam pula yang perlu dilayan. Punggung dah naik cramp..kaki pun.

Terpacul rungutan dari mulut saya.."Kenapa la kita dapat Tg Malim ye...punya la jauh..."
"Haihhh..... tak ada jalan lagi dekat ke aaa......."

Suami saya yang maintain macho hanya diam. Saya tahu beliau tidak suka saya merungut. Saya pon tak suka bila saya merungut. Sebab bila saya merungut, effek dan kesan terhadap psikology saya sangat besar. Dan menjejaskan juga tenaga saya.

Suami saya mengingatkan balik, kalau saya merungut, seolah-olah saya tak redha dengan apa yang Allah takdirkan untuk saya.

Takut.

Maka, mengucap panjang le saya. Dalam keadaan waras seperti sekarang, di atas kerusi empuk, dengan kaki beralas, sangat selesa, haa..senang la cakap. Kesabaran kita akan benar-benar teruji bila mana kita merasa sedikit susah...tak perlu tunggu susah banyak pun.

Jadinya, jangan lah merungut.
Hmm..esok-esok, kalu ada suami merungut isteri dah berkedut...buleh la kita ingatkan dia untuk redha dengan apa yg Allah bagi..heh heh heh....

2 comments:

  1. Ok bah farah..kalau masih di sabah jenuh juga mau naik kapal terbang 2 kali sehala.

    ReplyDelete
  2. alin pun selalu merungut itu ini huhu.. kekadang tu lupa tak reti2 nak redha dan bersyukur dgn apa yg ada.

    ReplyDelete