Monday, May 16, 2011

.: Dia dah beranak...

Semalam, dapat sms..kawanku Ani dah bersalin..anak ke tiga, baby girl pertama.
Oh, saya gementar..dan gusar. Saya rasa panik..sebab....giliran saya tidak lama lagi. Kegusaran itu terbawa ke dalam mimpi... haih..jin mana yg mengganggu tidur ku itu? Kata ustaz perawat Islam tu, kalu mimpi pasal beranak-beranak ni, maknanya gangguan jin.

Kawan saya tentu seronok sekali, setelah menantikan sekian lama (lamanye lah sangat) utk dapatkan baby girl. Seperti pucuk dicita ulam mendatang lah agaknya. Saya pernah merasa perasaan itu setelah mendapat Maryam, anak kedua..yg mana anak sulung saya adalah lelaki. Rasa mcm "oh, pasni tak payah dah beranak..yeehaa...hehehe". Namun, saya mesti kena ingat selalu, anak-anak itu anugerah Allah, pinjaman semata-mata. (susahnya nak terap bab pinjaman Allah ni..rasa mcm anak tu kita yg punya, jgn amik balik laaa....). Makanya, saya akan beranak lagi...huhu...dan lagi??? Tgk lah mcm mana...

Anda tahu tak, jin boleh masuk dan tinggal dalam urat darah anda? Anda pernah tak rasa sakit2 badan, kalu gi cek spital, doktor (yg skema) akan bagitahu "kita tak ada ubat untuk itu, tapi kita akan bagi ubat tahan sakit lah ".. hmm..kalu setakat panadol tu, baik tak payah.

Anak-anak semua, kalu nak jadi doktor, jgn cuma pandai prescribe ubat panadol je tau. Mesti kena tahu nak referkan pesakit tu nak ke mana-ke mana kalu kita tak pandai nak handle sesuatu kes tu, tau. Buat org menyanpah aje gi klinik tau...tau??

Bersyukur saya tak jadi doktor..agaknya, kalu saya jadi doktor, ramai org akan menyumpah pada saya, sebab asik bagi panadol aje. hehehe... saya cukup2 tak suka kalu dapat panadol, apatah lagi setelah menunggu sekian lama utk turn saya...panadol je???? Langsung tak cek tempat sakit-sakit ni haa.... memang tak ada kekdah gitu ke utk cek pesakit.?

Contohnya, kalu pesakit datang, dengan masalah sakit pinggang lah katakan. Sebagai doktor, apa yg buleh dilakukan? mana saya tau,. saya bukan doktor. tapi, sebagai pesakit, saya amat berharap doktor tidak mengeluarkan kenyataan skema seperti ini:
"Ini adalah perkara biasa..sebab masa mengandung, memang kita akan sakit pinggang... tapi tak pe, nanti saya bagi ubat tahan sakit".

Geram haku!

Bukan ke doktor buleh referkan pesakit ke jabatan atau unit fisiology ke, unit tulang ke...sebab sakit pinggang saya ni bukan sakit pinggang biasa.. mcm dah menekan saraf dah rsnya. Doktor yg skema mana ada nak kesah.

Ini lah dia posting saya yg dah tak tahu dah apa main topic dia..hehehe..enjoy...

1 comment:

  1. ani tu fatim ke? tahniah utk mereka di atas kelahiran puteri sulung.. :)

    ReplyDelete