Thursday, March 31, 2011

.: Musim Deghoyan

Yee..musim deghoyan di Peghok...

Skrg ni, kat ofis saya hari-hari berbau durian. Sama ada durian asli, atau pulut durian, atau cekodok durian. kan saya pernah bgtahu betapa rajinnya staf di ofis saya ni membawa hasil ke pantry kami.

next week pula, ada pesta durian. Kepanasan mak, nyah!

saya ni bukan hantu durian, tapi saya tak melepaskan peluang, sebab bukan selalu dpt makan durian murah. Kalu tak musim, kat sini pun mau RM8 sekilo. Sekarang ni tgh musim, murah le, makan free lagi.

kat sabah mcm mana la ye? tgh musim durian juga ke ek? kali terakhir saya beli durian di sabah, harganya ialah RM10 sekilo.

Durian ni mmg ketagih, tak boleh kalu nak makan seulas saja. mesti nak makan berulas-ulas, sampai kepala dah naik gas...

Durian ni pulak ada byk jenis dan byk rasa. saya suka durian yg kuning keemasan, kerana rasanya yg lemak berkrim, disukai ramai. Yang isi putih tu, selayaknya dibuat tempoyak sahaja..hehehe..

Tapi, ada juga org yg tak suka durian kuning ni, tapi suka durian kampung yg isi nipis tu. tepulang pd selera masing-masing. Agaknya org yg macam ni adalah org yg suka hidup bersedehana, manakala org yg suka durian isi kuning ni org yg suka mewah-mewah??? heh heh heh..boleh pulak saya buat konklusi begitu?

Saya pernah juga makan durian isi merah. rasanya tetap rasa durian, cuma warna dia merah. kena perap dgn sirap agaknya? masa kat sabah la. Saya teringat pula pada buah tarap, yg hanya pernah saya temui di sabah sahaja, dan buahnya mirip dgn buah cempedak, namun bagi saya, buah cempedak lagi sedap rsnya.

jadi, berbalik semula pada durian... minggu depan, saya telah booking nama saya untuk masuk ke pesta durian dgn bayaran RM5, temanya ialah, Makan sampai Muntah... hehehhe..komfom la saya tak akan makan sampai muntah. Mesti kena jaga tatasusila ibu mengandung..hihihi...

Ada org tu, nenek dia ada kebun durian, tp cucunya nak belah durian pun fail..hehehehe...cuba teka siapa dia?

8 comments:

  1. oh kome deghoyan dah berbungo
    moh kito minang anak dagho

    hahaha.. lulus tak jd org peghok???
    best la kt sana dh musin durian kt sini belom lg huhu
    hopefully time blk sana nnt masih ada la durian2 yg sedap nyum nyumm..

    ReplyDelete
  2. nak merasa durian kat sabah, lambat lagi kot...hehehe
    ps:
    dulu masa intan pregnat, kami pernah beli durian satu biji RM40 wooo...hahaha(durian thailand katanya)

    ReplyDelete
  3. halen..rsnya satu semenanjung ni ada durian... sabah terpisah dgn laut cina selatan, tu dia lambat sikit.

    pakku, RM40 sebijik? baper kilo punya derian tu? sedap dan berbaloi-baloi ka?? kami beli takdakla sampai RM40. RM20-RM30 pernah la...

    ReplyDelete
  4. kalau nak puas makan durian p kat kg sungai dara..(Dlm kwsn behrang ulu)..makan sampai puas..leh bw tepi sungai bil makan sambil menikmati keindahan alam..harga boleh tahan..duriannyer pun best2.. :)

    ReplyDelete
  5. farah: 2kilo lebih...sekilo rm18
    hahaha...seeeedapp sehingga menjilat jari
    itu kisah dolu-dolu...la ni kat sabah dah murah

    ReplyDelete
  6. Aku pun dah bayo RM5, nk join sekaki..... Mmg aku hantu durian tetapi kena jaga tatasusila ibu menyusu......

    ReplyDelete
  7. farah..durian isi merah tu mmg original kaler merah la yang..tiada celup2..asli gitew..haha..

    ko ada dtg ka time aku bt pesta durian d rumah su?

    ReplyDelete
  8. aku nda ada masa pesta buah tu..mabuk..hehehe....

    tp tgk gambar, mmg pesta giler!

    ReplyDelete