Tuesday, November 9, 2010

.: Makan di kedai

Dulu, masa jaman saya study, makan di kedai perkara biasa. Sebab saya duk asrama, tak boleh masak. Masak air je boleh la.

Bila saya dah kawin, saya tak berapa pandai masak. Sebab saya memang tak masak pun di rumah semasa membujang/mendara. Dan saya tak suka memasak. Kalau time mak saya masuk dapur, saya akan gelisah takut dipanggil menolong apa patut. Tapi, saya rajin juga menolong beliau... untuk mengelakkan saya dileter...Mak saya suka mengepek.

Masa saya mula-mula kawin, masakan saya so-so je. Lepas anak tekak saya...ok lah. Suami saya asyik kata sedaaap je...kira ok le. Time amatur dulu, saya masak ayam goreng garam kunyit, goreng kicap, masak merah, sup, tom yam... kemudian naik ke tahap 2 bila saya mula masak kukus-kukus, bakar-bakar, kueh-mueh tradisional mahupun antarabangsa. Kemudian saya naik tahap 3 bila berjaya masak nasik lemak yg sedap dan juga nasi ayam..hehehehe... bangga betul... Saya rasa hebat sangat boleh masak nasi lemak dan nasi ayam dan tak lupa juga nasi arab..sebab selama ni saya makan org buat saja. Teruk juga saya ni..dah kawin baru nak reti masak.

Saya masuk tahap 4 bila saya mula menjinakkan diri masak western. Bolognese, carbonara, lasagna semuanya saya dah pnah buat...ikut resipi je pun. Hehehe... Saya juga menjinakkan diri untuk memasak masakan jawa..tapi haram saya tak suka. Saya tak tahu mcm mana rasa dia yg sepatutnya, sebab saya tak biasa makan. jadi bila saya masak, saya tak reti nak estimate byk mana manis masin dia atau masam kah ia sepatutnya?? Jadi, saya mmg tak leh masak apa yg saya tak suka dan tak biasa makan.

Time saya mengandung, saya rasa sgt pelik dgn emosi memasak saya. Sebab saya akan mengulang masak sesuatu menu tu sampai setiap hari, sampai suami saya dah naik muak. Hehehe... contohnya, saya pernah gila buat donat..saya berhenti buat donut bila bekalan yis saya habis..bayangkan...seminggu makan donat... Saya juga pernah gila buat laksam... walaupun mengukus laksam itu sungguh azab..sebab periuk pengukus yg mini version... saya tegar juga mengukus. Dan time raya baru ni, saya tak balik kampung..seminggu kami makan nasi dagaaaang je. Huhuhu... kesian suami saya. Saya ni memang jenis cepat naik 'seh' turun 'seh' kot? Sebab bila angin memasak saya tak ada..saya akan tak masak sehingga angin memasak saya datang kembali. Sementara itu, suami saya le memasak..dengan rela hatinya. Saya suka masakan suami saya. Sedap. Hehehe...

Berbalik pada tajuk asal..panjang pula menyimpang.. sejak saya kawin dan belum kerja dulu, sgt jarang saya makan di kedai. Saya selalu memasak, kerana saya ada beli satu buku masakan setebal kamus dewan. hari-hari saya akan belek buku itu sebagai panduan memasak. Rajin juge dulu saya sebenarnya..hihihi.

Bila saya mula kerja.. masa semakin singkat di rumah. Kadang-kadang kami keluar juga makan di kedai. Tapi kadang-kadang je.

Saya tak suka makan di kedai..lebih-lebih lagi masa dulu-dulu, saya tak berani sgt makan di kedai kat sini..sebab was -was kehalalannya..tambahan pula, masakan dia kurang rasa sikit. Itu adalah salah satu faktor yg menggalakkan lagi semangat saya belajar memasak. Kalau lah saya tak duduk sabah, mungkin sampai sekarang saya duk harap beli nasik kat kedai je kut???

Start saya dah ada anak, saya menjadi seorang yg sgt cerewet bab makan minum anak-anak. Jarang sgt lah saya bawa anak-anak makan di restoran. Kalau ada pun, saya bawa diorg ke KFC, Kenny Rogers atau Pizza. Tu pun, jaaaaarang le sesangat. Tapi kalau lunch, waktu kerja, saya dan suami suka juga try restoran-restoran yg kawan-kawan duk promote dalam facebook tu. Lagipun, anak-anak kat nursery. Hehehe.. tapi dinner mmg almost tak pernah bawa anak-anak kuar makan. Kalau ada pun weekend yg kitorg kuar satu hari, terus sambung ke malam..

Makan kat kedai ni best, sebab minda kita boleh terbuka dgn menu-menu baru, keluar dari kepompong pemikiran..
Dari segi kesihatan pun satu hal... makanan dia semua sedap-sedap..ntah apa yg menyedapkan tu pun kita tak tau.
tapi yg tak best.... status bersih tu... dan terpikir juga, ada mandrem tak restoran ni???

No comments:

Post a Comment