Monday, September 27, 2010

.: Air tangan ibu

Entry ni khas saya tulis sebab saya teringat masakan mak saya. Masa saya kecik-kecik dulu, tak byk yg saya ingat. Tapi, dalam tak banyak tu, yg paling banyak saya ingat, mak saya tengah masak.

Mak saya bukan lah tukang  masak terkenal. Apatah lagi chef. Mak saya seorang jururawat. Masa saya kecik-kecik, ayah saya jarang ada kat rumah, kata mak saya. Sebab ayah saya askar. Jadi, bayangkan lah mak saya besarkan saya dengan kakak saya...tanpa ayah saya. Hebat ek mak saya bila saya pikirkan kembali. Saya sekarang ni, membesarkan 2 anak, kalau babah budak-budak ni takda sekejap saja gi pasar ke, gi masjid ke, hmm..gelisah juga. Cemana nak tinggal gi toilet?? haha... payah...

Ada beberapa menu yg selalu mengingatkan saya pada mak saya.

Yang mana dulu nak citer? Mari mulakan satu persatu ye.

1. Lempeng.
Ye..bukan lempang. Hehe. Saya suka sangat lempeng mak saya. Mak saya ni kreatif. Ada-ada saja lempeng inovasi beliau. Mak saya pernah buat lempeng kelapa, lempeng durian, lempeng pisang..dan macam-macam jenis lempeng lagi. Saya rasa marvelles sgt dpt makan lempeng masa kecik dulu. itu lah saya anggap sebagai pancake. Bila dah pandai sikit, mak saya akan buat acuan, saya akan gorengkan. Sekarang, saya pun selalu juga buat lempeng weekend. Anak-anak suka makan lempeng. Saya campurkan juga nestum maryam yg tak habis. Beli setin kecik jah dulu, tp dia tak nak pula makan nestum. dari membazir, saya campur dalam adunan lempeng..sedap!

2. Ambong
Hehe..apa la nama sebenar dia ya? Sejenis kek....kalau masak, pecah kat atasnya merekah, cantek. mak saya kadang-kadang buat corak corak marble atas tu dengan sirap. Saya suka sangat ambong ni. Masa birthday adik bongsu saya, mak saya tak akan miss buat ambong ni. Hehehe..kalah kek secret recipe. Ahak!

3. Kueh MMalah..
Kueh mmalah mak saya, diadun dari tepung cap sauh, kadang-kadang tepung naik sendiri tak abis buat kek tu pun boleh jugak..tak lupa dicampur dengan kangkung yg tumbuh menjalar depan rumah. Hmm..sekarang dah tak ada kangkung, sebab dah disimen dan dibatu batakan. Kueh mmalah ni nama glamer dia cucur udang kot? Haa..mak saya suka buat kueh ni ptg2, sambil minum teh 'O' panas. Huih..sedap..cicah dgn pencicah..lagi masyuk lah.

Hmm..tu kategori ala carte la ye. Baaaaanyak lagi...

Goreng-goreng mak saya pun sedap. Goreng lah apa pun, memang sedap punya. Bihun, kway teaw, macaroni. Dalam kampung saya tu, mak saya punya goreng2 la paling sedap. Nasib baik mak saya nurse. Kalau tak, sengit juga saingan dari mak saya ni kalau dia tukang masak.

Kategori masakan berat.. sup tulang, sup2 memang power. Campak2 j ketuk2 je. Masak kicap, masak merah..huh..marvelles. Mak saya kalau buat masak merah, dia taruk itu kacang hijau...greean beans ke apa..aduhai....sedpnya. Masak steam, bakar pun superb. Dengan kuali lebar beliau yg dibeli dari direct selling, menambahkan lagi kualiti masakan beliau. Kuali tersebut ada saya jumpai dalam satu majalah direct selling berharga lebih kurang RM250. Wah..byk nya duit mak saya ketika itu??

Mak saya punya masak lemak pun sampai sekarang saya masih teringat, sesi suap-suap masa tu saya kecik lagi. Agaknya itulah kali terakhir memory saya masa kecik disuap mak yg saya boleh ingat. mak saya suap saya ikan goreng dengan masak lemak kuning. Dah besar, malu lah saya nak disuap. haha..saya suka berdikari.

Apa pun menu mak saya masak, belum cukup hebat lagi utk dihebahkan. hahaha... yg paling hebat, mak saya sgt cekap sekali. Dia masuk dapur tak lama. Dalam sejam saja. Memang dia tak suka org buat kerja lembab2. Kalau utk makan malam jam 7. Dia masuk dapur 5.30 tu pun kira awal lagi. Sambil masak tu, sempat jadi kek sebijik lagi. Sambil masak, mixer berpusing. Dah habis pusing, bakar taruk dalam kuali multipurpose je. Mmg cekap lah. Time utility mmg takleh celen. Mak saya telah menjadi ikon "Cooking is easy" bagi saya. Sebabnya, saya pernah terdengar orang yg 'terer' masak mengajar resipi masakan dia, oh..rummmittt sgt bunyinya. Kalau disalin resipi tu tak cukup 2 kertas kajang. Tapi mak saya telah menjadikan semuanya mudah..dan paling penting..lazat!

No comments:

Post a Comment