Thursday, August 19, 2010

.: Bazaar Ramadhan

Dah masuk berhari-hari dah kita di bulan ramadhan..saya rasa ramai kaum isteri yang dah habis idea nak masak apa pula. Rasa tak meriah pula kalu hari-hari ulang menu sama.

One of the solution (or escapisme) dari memasak..berkunjung ke bazar ramadhan.

Jadinyer, nak jadi ke cerita nya kan kiah, saya ni dah tak tau dah nak masak pesen apa dah. Dan agak jemu juga dgn masakan sendiri yg ala-ala gitu tu... jadinyer saya pun pergi le ke bazaar ramadhan kemarin. Kiranya, first time la saya tak masak utk berbuka..(tp lepas ni mungkin saya dah tak nak beli dah kat situ).

Sampai saja kat bazar ramadahn (dalam poli jah pun), saya tengok2 la apa yang ada. Sedikit hampa sebab tokei nasi kerabu tak berniaga pula semalam, sebab dia kena cerap untuk kenaikan pangkat. Amboi... kena cerap sampai tak meniaga akak tu, kiahhh... (asyik senah je..sian senah..)

Jadi, teringat pula seorang kawan ada bgtau, nasi ayam kat sana pun sedap. Lalu, saya suruh la babah budak2 ni (husband saya la tu, pe'ah jgn jeles tau), beli nasi ayam... 2 bungkus..saya satu, husband saya satuu.. anak-anak? anak2 makan nasi putih je dgn sup. hehehe...lagi berkhasiat berkat air tgn mama... lagipun, tak berani sangat bagi anak-anak saya makan makanan kat bazar.

pastu, beli air soya dan taufufah.

Wah..rilex sakan la kununnya petang tu.. tp bz juga duk basuh2 apa yg patut.

Bila masuk waktu berbuka je, kami pun mengadap la makan. Hmm..tak baik mengata rezeki kan. Ku telan juaaa.....

Cuma, saya nak tulis kat sini, kalau nak meniaga makanan di bulan ramadhan ni, buat lah dgn ikhlas..kesian org yg beli. kalau buat nasi ayam tu, biar la org boleh menikmati dengan sebenar-benar nasi ayam. kalau nasi tu boleh makan sampai 10 suap, jgn pula ayam hanya lebih tulang dan kulit saja dari isi. Pastu, jgn le legaaammm je ayam tu ....macam dah ala-ala hangus..ke pesen apa gitu? Pastu, harga amboi boleh tahan... Itu lah the first, itu lah the last saya akan beli nasi ayam kat gerai tu.

Saya nak beli nasi kerabu lah hari ni.

2 comments:

  1. yer betul,berniaga ni ..jgn ingat nak untung je..kalu sedap,dan berpatutan..orang mesti carik lagi..mahal sikit pon tak pe kan ?

    ReplyDelete
  2. haa..betul!betul!betul!
    tapi, kalau saya jual laksam, saya tak jual la mcm rega kak janna.. saya up lagi. Penat oo nok ngukus laksey tuh. Pengukus pun mini jah. hehe. sebab tu sampai loni, tak jadi tokei laksam..hihi.

    ReplyDelete