Sunday, May 17, 2009

.: Creativity

It doesnt take a lot of Ringgit Malaysia to develop creativity among kids. Most of the time, kids make use of what we think as rubbish or something useless, and turn it into something meaningful. And I'm sure most parents out there already came across some sweet moments when ur lil one mesmerized u with what they've done.

Ehehehe...

Harini Ahad, cuti..mcm biasa. Yang luar biasanya, kami 3 branak tak gi mana2. Lepak2 je di rumah. So, mama request babah kemas2 kat dlm wardrobe. Namanya wardobe, tp yg belah2 atas tu bersepah dgn bagasi2, beg2, kotak2, dan sebagainya. So, biasala, bila buat 5S, byk la benda yg nak di sisih.

Wafiy pun sibuk juga lah memunggah. Babah sisih, wafiy simpan, babah sisih, wafiy simpan. Dari longgokan barang2 tu, wafiy angkut satu kotak. Kemudian wafiy pegi lagi.... taraaaa........!! Jumpa pulak kertas kotak yg biasanya kita jumpa dlm lipatan cadar baru beli. Kertas tu ala2 kadbod, yg berlipat dua. Wafiy angkut ke tempt dia letak kotak td. Mama tekun memerhati..(mama jd boss, duk bertenggek je atas katil).

Apa la ek yg cuba wafiy buktikan tu??

Tiba-tiba.... "Mama..mama... umah!!"

Langsung xterlintas di fikiran mama wafiy nak buat 'rumah' rupanya. Ini la hasilnya...

Hmm..walaupun nampak mcm katun je, tp mama amat bangga, sbb wafiy buat sendiri. What more can I expect from a 1 year plus 10 months old kid to do?? Tgk dari presentationnya, mmg la gaya rumah, ada atap... hehehe. Ok la tu...

"yey..umah!!" wafiy bersorak. Babah pun apa lagi, terus snap gambar wafiy dgn 'rumah'nya.
Pastu, daripada atap, kertas kadbod tersebut berubah pulak menjadi....


"Mama..mama...Bird!!!" hmm..jad 'burung' pulak... pastu jd pulak....'Rama-Rama'...

waaa..hebatnya kertas kadbod hari ni.... hihihii... Wafiy dan alam fantasinya....

Seharian bersama wafiy hari ni sgt menggumbirakan, sbb wafiy sudah sihat Alhamdulillah. Minggu lepas wafiy amat demanding dan manja, mungkin sbb wafiy tak sihat, batuk2 dan nak hampir diserang lelah balik. nasib baik tak dak apa-apa.

Wafiy hari ni sgt ceria.. cuma, mama xlarat nak layan wafiy yg mintak nak mandi 4 kali hari ni (mandi berendam dlm bathtub zaman baby dulu), kemudian asyik2 cari pensel dan kertas suh mama lukis ayam.. nasib baik ada wonderpet dtg membantu, dpt la mama rilek sekejap. Wafiy langsung xmau tido. Mama dan babah berlakon tido sampai betul2 tertido, tp wafiy langsung xtido. Sedar2, wafiy duk ngasuh Mickey Mouse. eheheh... pakaikan mickey mouse diaper, taruk bedak semua..ewah....pandai yer.

Td, masa minum susu, wafiy belek2 botol susu... tiba2 wafiy cakap "Anam!"

Mama tanya wafiy, apadia yg 'anam'?? Wafiy tunjuk angka 6 kat botol susu tu. Hmm..byk2 nombor, nombor 6 yg dia nampak.

Sekarang, dh jam 9 lebih..wafiy pun dh tido keletihan. Sorry ye xdpt teruskan perjalanan ke playground td. 1st sbb hari nampak gelap, 2nd, mama tak larat lerrr.....

Muka wafiy frust sgt, tp bila mama bgtau wafiy, mama penat, sbb mama bawak perut besar, wafiy mcm paham jer. Wafiy yg heret mama balik rumah.

Ok wafiy, esok mama dan babah kerja. Wafiy kena gi sekolah esok. Mama pun nk tido dh. Good nite!

No comments:

Post a Comment